Turbófeltöltők

Röviden a turbófeltöltőről, működéséről valamint meghibásodási lehetőségeiről.

Először is szeretnénk eloszlatni néhány téves szóbeszédet, feltételezést. A turbófeltöltőket a motor élettartamára tervezik és építik, és nem X km megtételére. Az, hogy egy turbófeltöltő mennyit „.bír ki” az viszont azoktól függ, akik a járművet használják, vagy üzemeltetik, hogy kihasználják vagy az előírásoknak megfelelően, üzemeltetik. A turbófeltöltő a motor beindítását követően azonnal működni kezd. A turbófeltöltőn nincsen kapcsoló, amely hol bekapcsol, hol kikapcsol.

Egy nagyon fontos tanács, amíg a motor nem éri el az üzemi hőmérsékletet addig nem szabad a turbós motort és általában minden motor a maximális fordulatszámon üzemelni, viszont ha huzamosan maximális fordulatszámon használtuk a motort nem szabad azonnal leállítani, hanem csökkentsük a terhelést fokozatosan, majd egy-két percig alapjáraton járatni és azután lehet leállítania motort. Higgyék el a motor is és turbófeltöltő is, meghálálja a törődést, és akkor tényleg sokáig örülhetünk, annak hogy „turbós” járművünk van.

Most egy pár szót magáról a turbófeltöltő működéséről. A turbófeltöltő egy áramlástechnikai elven működő sűrítőből   - kompresszorból - és a vele közös tengelyen dolgozó gázturbinából áll. Ez utóbbit a motor kipufogó gáza hajtja meg. A feltöltés alapgondolata az, hogy az égéshez szükséges levegőt még a hengereken kívül előzetesen összesűrítik annak érdekében, hogy a hengerbe jutó töltet tömege és így a henger légfelvétele nagyobb legyen. Tehát a feltöltött motorokban a levegőt, illetve a tüzelőanyag keveréket kétszeresen sűrítik egyszer a hengereken kívül és egyszer a hengerekben. A feltöltés célja, hogy az adott hengertérfogatból nyerhető munka –a középnyomás- növelésével lehessen nagyobb motor teljesítményt, nyomatékot elérni. Napjainkban ez kiegészült egy újabb hármas célrendszerrel: a fajlagos fogyasztás és, a káros anyag kibocsátás (emisszió) csökkentése, valamint a jármű üzemeltetési igényeit jobban kielégítő nyomatéki jelleggörbe elérése.

Melyek a legjellegzetesebb hibák, és mi okozhatja ezeket?

Egyik leggyakoribb hiba a motorolajban levő szennyeződés, a hibák közel 60%-a erre vezethető vissza. Ez főleg a már sokat futott, vagy a nem megfelelő minőségű tehát nem „turbós” olaj használata. Tudvalevő, hogy a turbófeltöltős motorokat csak olyan olajjal szabad üzemeltetni, amelynek a specifikációjában szerepel a turbófeltöltős minősítés. Magyar mentalítás az, hogy úgy is fogyasztja a motorom az olajat, nem kell olajat cserélnem, nem kell a drága turbós olajat használnom jó lesz az olcsóbb olaj is. Ezzel aláírták az amúgy még javítható turbófeltöltő halálos ítéletét, mivel a nem turbós olaj a nagyobb hőhatásra elkokszolódik és az olajkoksz a turbófeltöltő belsejében csodás dolgokra képes.

Az is téves hiedelem, hogy azért van az olajszűrő, hogy megszűrje az olajat. Ez így is van, de ha az olaj erősen szennyezett, akkor az olajszűrő telítődik és a szűretlen olaj, megy a megkerülő szelepen át a turbófeltöltő felé is. Az is téves hiedelem, hogy megvásárolom a jó minőségű nagy futásteljesítményű motorolajat és így spórolok az olajcserékkel. Tudomásul kell venni mindenkor a motorgyártó által előírt olajcsere időpontot, kell figyelembe venni és nem az olajat előállító cégét. Az egy biztonság, hogy ha túlfutottam az időn, akkor sincs még baj. Külön felhívjuk a figyelmet a beépítési útmutatóban arra, hogy célszerű a  turbófeltöltő felszerelése előtt az olajcserét olajszűrő cserét, valamint a légszűrőbetét cserét végrehajtani és utána felszerelni a turbófeltöltőt, majd alapjáraton járatni kb. 5 percig amíg a kenési rendszer telítődik olajjal. Vannak típusok, ahol olajcsere után nem lehet azonnal a motort beindítani, ezt külön előírják.

Ejtsünk szót a levegőszűrőről, amely cseréjének elmulasztása szintén egyik oka a turbófeltöltő meghibásodásnak, teljesítmény csökkenésnek. Az eltömődött levegőszűrő megfojtja a motort, ha viszont légszűrőbetét nélkül üzemel, akkor a beszívott levegőben levő kvarckristályok rövid időn belül elkoptatják a sűrítőkerék lapátjait, és ismét csökken a teljesítménye turbófeltöltőnek. Pl. fokozott figyelemmel kell lennie azon haszonjárművek tulajdonosainak, vezetőinek, akik téglagyárban, cementgyárban vagy építkezéseken , vagy a mezőgazdaságban betakarításkor üzemeltetik járműveiket. Ügyelni kell, a szívóág csővezetékeinek állapotára is, gyakran előforduló hiba a szívócső sérülése, ahol a szűretlen levegőt szívja be a turbófeltöltő.  A kezelési útmutatóban leírt  légszűrő betét csere periódus pl. 30 ezer km , vagy 60 ezer  km esetén el kell olvasni azt is, hogy amennyiben eltérő üzemeltetési körülmények között használjuk a járművet akkor sűrűbben kell cserélni a levegőszűrő betétet. Nem árt figyelembe venni azt , hogy  Magyarországon milyen magas a szállópor  koncentrátum . Érdemes megnézni , hogy milyen állapotban van a pollenszűrőnk, amely  a menetszél  hatására szűri az utastérbe jutó  levegőt  10 ezer km után, és viszonyítsuk a légszűrő betét állapotához az hogy nézhet ki az amikor a motorunk  levegő szükségletét kell biztosítania. Képes  összeroppantani az eltömődött légszűrőbetétet.

Kompresszorkerék kopása a szennyezett légszűrő állapotától, vagy a lyukas szívóágtól

turbo


Az előző részben említettük az olaj, olajszűrő, levegő szűrőbetét jelentőségét. Most folytassuk azzal, hogy miért fontos tisztában lenni a jármű motorjának állapotával. Nem biztos, hogy megjavul a motorunk azzal, hogy megjavították a turbófeltöltőt, sőt lehetséges az is, hogy a meglevőnél nagyobb lesz az olajfogyasztásunk, holott a turbófeltöltőnk jó állapotban van. Nem mindegy, hogy mekkora a kartergáz mennyisége. Ha túlzottan nagy kartergáza van a motornak, akkor a kartergáz elvezető gumicsőben levő olajpárát szívja be a turbófeltöltő, és azt továbbítja típustól függően a levegő visszahűtőn ( intercooler ) keresztül a szívócsőbe majd az égéstérbe. Megnövekedhet a kartergáz akkor is, ha eltömődött a motor szellőztető rendszere, pl. télen a városi forgalomban a rövid távú közlekedés következtében a motor belsejében keletkező vízpára lecsapódik, majd megfagy a szellőztető rendszer szelepénél. Ilyen esetben fordul elő, hogy a turbófeltöltő szabályosan kifújja az olajat a motorból. Az is magyar mentalítás, hogy amit utoljára javíttatunk meg csak az lehet a rossz. Sok esetben a turbófeltöltőt javíttatják meg, de nem veszik figyelembe, hogy milyen állapotban van a motor. A turbófeltöltő javításától várják a teljesítmény javulását, állítják, hogy a kompresszió rendben van. Ilyenkor szoktuk mondani, hogy talán nyomásveszteséget kellene mérni. Legtöbb esetben ilyenkor derül ki, hogy a motort is javítani kell.

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy az új vagy felújított turbófeltöltővel a motor állapota nem lesz új.

Nagyon sokszor fordul elő, hogy, a megjavított turbófeltöltő a figyelmetlenség következtében rövid időn belül tönkre megy, mivel nem tartották be a beépítési előírásokat. ( pl. amióta használatban van a sziloplast vagy hasonló folyékony tömítő massza, azóta a szerelők minden tömítést, ezzel raknak fel) A folyékony tömítő massza jelenléte az öngyilkossággal egyenértékű a turbófeltöltőnél főleg az olaj nyomócső csatlakozás tömítésénél. Szintén nagyon fontos tanács, ha elromlott a turbófeltöltőnk győződjünk meg arról, hogy ez természetes elhasználódás következménye vagy valami rendkívüli dolog miatt következett be a meghibásodás. Ha nem járunk a dolog végére, akkor rövid időn belül ismét elromlik a turbófeltöltő. A Ferryker Turbo Kft. munkatársai ha a turbófeltöltő megbontása során rendellenességet tapasztal, felhívja a tulajdonos figyelmét arra, hogy nem csak a turbófeltöltővel van probléma, hanem a motor állapota sem megfelelő, vagy felhívjuk a figyelmet arra, hogy a kenési rendszerben problémák vannak, vagy a motor állapota nem megfelelő.

Cégünk minden esetben mellékel az új, vagy felújított turbófeltöltőhöz beépítési útmutatót. Ezen a beépítési útmutatón szerepel minden általános figyelmeztetés, hogy mire kell fokozatosan ügyelni a beépítés során. Amennyiben speciális turbófeltöltőről van szó, mint pl. a golyóscsapágyas típus úgy ahhoz külön mellékelünk a típusának megfelelő kiegészítést.

Külön felhívjuk a figyelmet arra, hogyha megbontottuk a turbófeltöltőt, az eredeti állapotát nem lehet visszaállítani!

Hiába próbálnak érvelni azzal, hogy nekünk kötelességünk az eredeti állapot visszaállítása, ezt a turbófeltöltő esetében lehetetlen. Amit eddig az olajkoksz tömített a megbontás során ez már nem létezik, mint tömítő rész és a turbófeltöltőből nem szivárogni, hanem folyni fog az olaj. Ebből adódik, hogy ha olyan állapotban van a turbófeltöltő, hogy javítható akkor csak megjavított állapotban lehet ismételten üzembe állítani. A régi labirintgyűrűk axiál, és radiál csapágyak nem építhetőek be még egyszer.

A garanciális elbírálás alapfeltétele a Szakműhelyben történő beszerelés és az erről szóló hivatalos számla, amely tartalmazza a beépítési útmutatóban foglaltakat!